Sound Design

Sound Design is het ontwerpen van geluiden. Het wordt toegepast in o.a. de game- en filmindustrie. Ook apparaten en apps maken gebruik van ontworpen geluiden om de gebruiker tijdens de bediening van feedback te voorzien. En veel bedrijven gebruiken een geluidslogo om de herkenbaarheid van hun product te versterken. Dit heet Sound Branding.

Tijdens deze workshop gaan leerlingen met technieken uit de Sound Design geluiden ontwerpen. Eerst luisteren ze een aantal geluidslogo’s en proberen ze het bedrijf te raden. Zo ervaren ze hoe een geluidslogo de herkenbaarheid van een merk versterkt. Daarna gaan ze een virtueel instrument bouwen in de muzieksoftware Ableton Live:

  • ze kiezen een basis golfvorm en zetten deze in een sampler. Ze leren dat de golfvormen van elkaar verschillen in klank, omdat ze verschillende boventonen hebben
  • ze stellen de volume ontwikkeling in. Een piano heeft bijv. de volgende ontwikkeling: toets indrukken en geluid is gelijk hard, bij ingedrukt houden neemt volume langzaam af, bij los laten stopt de toon snel of sterft uit wanneer het sustain pedaal ingedrukt wordt
  • ze gebruiken low frequency oscillators (LFO) om dynamiek in hun instrument te krijgen. Een LFO volgt een periodieke functie, die toegepast wordt op bijvoorbeeld de toonhoogte. Zo kun je bijvoorbeeld een alarm nabootsen wat achtereenvolgend op en weer neer gaat in toonhoogte. Je kunt de golfvorm, de snelheid, de diepte en de offset van de LFO kiezen
  • ze voegen galm en echo effecten toe om het instrument een ruimtelijk karakter te geven.

Vervolgens maken ze een korte melodie om het instrument te bespelen. Wanneer leerlingen snel klaar zijn, kunnen ze meerdere geluiden ontwerpen en combineren met geluidsloops tot een geluidslogo of korte compositie.

Tijdens het instrument ontwerp zal veel nadruk liggen op LFO’s, om het instrument dynamisch te maken. Dit sluit aan bij het het wiskunde domein over periodieke functies. Met LFO’s kunnen ze de basiseigenschappen van de periodieke functies veranderen en direct het resultaat ervaren. Leerlingen kunnen hierdoor periodieke functies koppelen aan hun gehoor.

De lessen zijn vakoverschrijdend, praktisch en stimuleren creativiteit. De software daagt uit om het instrument aan te passen om de klank veranderen en uiteindelijk tot een creatief resultaat te komen. Leerlingen leren op deze manier volgens het Experimental Learning Model. Daarnaast geven de lessen inzicht in de beroepspraktijk van sound designers. Het kan een aantal leerlingen stimuleren om een vervolgopleiding in deze richting te doen.

[Duur]
Eén workshop kan variëren van 2 uur (blokuur) tot 4 lesuren

[Niveau]
HAVO en VWO, Technasium

[Ruimte] 
Klaslokaal, tafels, stoelen. Aantal leerlingen: per klas (max. 30)

[Benodigdheden]
De workshopdocent neemt alle benodigde materialen en laptops mee

← Back